Dejiny filmu
Film vznikol ako technický zázrak, najmladší, syntetický a audiovizuálny druh umenia, ktorého hlavným atribútom je ikonickosť. Vynálezcom filmu je T. A. Edison, ale prapočiatky filmu sa dajú nájsť už pri tzv. oživenej fotografii. Dejiny filmu siahajú do roku 1885. Prvý film (Príjazd vlaku do stanice La Ciotat), ktorý sa premietal na verejnosti v roku 1895 v Parížskom Grand Caffe bratmi Lumiérovými. Vo Francúzsku vznikli prvé filmové spoločnosti (Pathé a Gaumont). V roku 1908 vznikla vo Francúzsku Spoločnosť filmového umenia (Societé film d´art), a v roku 1906 Charles Pathé začal celosvetovú expanziu filmu. Prapočiatky filmu tvorí nemý film. Nemý film vznikol koncom 19. storočia. Premietal sa s hudobným sprievodom pomocou gramofónu, klavíra a pod. Boli premietané s medzititulkami, ktoré dávali informácie o deji alebo situácii vo filme.

Avantgardné smery
Impresionistický film - dôraz na senzuálnosť, vyvolávanie pocitov. Pr. Koleso života a Napoleon od Abela Ganca, Paríž spí od René Claira.
Cinema pur (čistý film) - vplyv kubizmu, dadaizmu, futurizmu a rozchádzal sa s realizmom. Príklad takéhoto diela je nedejová dadaistická snímka Medzihra.
Surrealistický film (Francúzsko) - vplyv S. Freuda, analýza snov, nevedomia, využitie symbolov a experimentovanie s kamerou. Príkladom je Andalúzsky pes, ktorého autorom je Luis Buñuel v spolupráci s Salvatorom Dalim alebo Krv básnika Jeana Cocteaua
Konštruktivizmus (ZSSR) - matematická stratégia, umelecké dielo malo sofistikovane pôsobiť na diváka. Témou filmov bola napr. VOSR. Pr. Sergej Ejzenštejn - Krížnik Potemkin a Štrajk (využitie montáže v atrakcii, jednej akcie členenej do viacerých záberov).
Futurizmus - využitie biomechaniky a spájanie záberov. Pr. tvorba Mejercholda (Mejerchold nakrútil v roku 1915 Obraz Doriana Graya podľa O. Wildea, a adaptáciu Stanislawa Prybysewského, Silák).
Expresionizmus (Nemecko) - Herci využívali trhavé pohyby, tanečné pózy, štylizované kulisy, špeciálne polohy svetla, kamery, a hororové aspekty (vznik hororu). Ku profilovým filmom nemeckého filmového expresionizmu patria filmy Kabinet Dr. Caligariho (Robert Wiene), Nosferatu, Posledná štácia (F. W. Murnau) a Metropolis (Fritz Lang).

Začiatky filmu
V Anglicku vznikla tzv. Brightonská škola Jamesa Wiliemsona, ktorý uviedol prvýkrát pravidlá filmovej reči a filmovej gramatiky. V Taliansku vznikli monumentálne historické drámy (v rokoch 1905 až 1906 vzniklo filmové štúdio Cinés). V USA sa stal film komerčným artiklom a vznikli žánrové filmy. V rokoch 1907 až 1913 sa filmové spoločnosti sťahovali z východu do južnej Kalifornie.
V 20. rokoch dominovala komédia. Medzi známe filmy patrí Frigo na mašine, Chaplinove filmy Kid alebo Cirkus; filmy Laurela a Hardyho Kačacia polievka a Veselé sviatky. Nemeckému filmu sa začalo dariť po 1. svetovej vojne v 20. rokoch, 20. storočia, kedy si Nemecko vybudovalo najmä z ekonomických dôvodov bohatý filmový priemysel. Vznikol filmový koncern UFA - Universum Film Aktiengesellschaft, ktorý produkoval najskôr veľkofilmy a neskôr avantgardné filmy. Medzi predstaviteľov patrí Ernst Lubitsch : filmy Muž bez mena, Madam Dubary, Anna Boleynová. V Rusku bol po Októbrovej revolúcii v roku 1917 film znárodnený a riadený Výborom pre kinematografiu, ktorého tajomníčkou je Leninova žena Nadežda Krupská. Výbor zriadil prvú filmovú školu na svete VGIK (Všezväzový inštitút kinematografie). Medzi predstaviteľov patria: Dziga Vertov dokumentárny film a popiera filmovú fikciu (pr. Muž s kinoaparátom), Vselovod Pudovkin (film Matka), Alexander Dovženko (poetické zábery a snivosť - film Zem).

Vznik slovenskej kinematografie
Prvé filmové predstavenie sa konalo v decembri roku 1896 v Bratislave (K zelenému stromu, dnes Hotel Carlton) a Košiciach (Hotel Schalkház). Prvé slovenské kino, Elektrobioskop sa taktiež nachádzalo v Hoteli Carlton, ktorý v tej dobe prevádzkoval obchodník s vínom Palugyay, Neskôr vznikali kiná Mladosť (1913), Apollo a Urania, prípadne boli upravené z divadiel. Od roku 1914 sa začínali premietať dánske, talianske a švédske filmy. V roku 1904 sa nakrúcal film Rýchlik Košice Bohumín a o dva roky neskôr film Posledná výprava Františka Rákocziho a jeho druhov. Počiatky slovenskej kinematografie siahajú do rokov 1908 až 1910, kedy začal nakrúcať filmy Eduard Schreiber
